Це бізнес - державний, але ми працюємо в жорсткому і не завжди чесному конкурентному середовищі

вересень 03

До 2017 року ринок буксирних послуг залишався вотчиною виключно державною. Після реформи морської галузі у 2013 році, буксирні послуги в акваторіях вітчизняних портів надають, державні стивідорні компанії (ДП). Ситуація докорінно змінилася три роки тому, коли на ринок почали виходити приватні буксирні компанії.

У всьому цивілізованому світі конкуренція це - один з ключових законів ринку, де перемогу здобуває компанія, що має кваліфікований персонал і власний флот, достатній для обслуговування тієї чи іншої акваторії. В акваторіях українських портів інша справа. 

Як прокоментував керівник ДП «Одеський порт» Олексій Мясковський: «Сьогодні, фактично будь-яка компанія, яка не має ні плавзасобів, ні достатнього досвіду, ні людей, може зайти на ринок, в акваторію будь-якого порту України і сказати:« я буксирна компанія, я буду надавати тут буксирні послуги ». І при цьому жоден контролюючий орган не скаже компанії, що це заборонено або існують якісь кваліфікаційні умови, яким компанія не відповідає. Фактично виходить: бери буксири де хочеш (у держ. підприємства, за кордоном  т.д.) на яких завгодно умовах, і будь ласка - працюй, обслуговуй клієнтів, демпінгуй, залучай людей звідки хочеш (не обов'язково професіоналів своєї справи) ».

У підсумку, по закінченню трьох років, ринок так чи інакше сформувався, але законодавча база залишилася колишньою, тобто фактично для нових реалій її немає.

Світовий досвід говорить про те, що ніде подібної системи НЕ існує. У всіх портах Європи, Америки і Південно-Східної Азії існують класифікаційні вимоги, згідно з якими та чи інша компанія може оголосити себе буксирною компанією. Як мінімум, у цій компанії повинен бути флот відповідний стандартам безпеки і стандартам відповідним в прив'язці до певної акваторії (де буде надавати послуги буксирна компанія). У компанії повинна бути страховка від дій, які можуть призвести до псування або збитку, третім особам, в даному випадку, мова йде про судновласника. І третій момент - це люди, тобто професійні екіпажі, які повинні мати відповідні документи, для того щоб працювати на тому чи іншому плавзасобі.

Фактично, це мінімальний, але далеко не вичерпний перелік вимог, які повинні існувати. Інакше ми прирікаємо наші акваторії на те, що в них можуть працювати компанії з сумнівною репутацією. Ще одно не маловажне питання - яку відповідальність такі компанії будуть нести перед судновласником. Це все ж таки, репутаційні та іміджеві ризики нашої країни.

- Хочу зазначити, що розуміння цієї проблеми є в Міністерстві інфраструктури. Ми багато разів з міністром обговорювали цю проблему. І на сьогоднішній день певні дії, в частині вирішення цієї проблеми - намічені. Складно сказати, коли проблема буде вирішена, але добре вже те, що процес йде, - зазначив керівник підприємства Олексій Мясковський.

За матеріалами port.ua